2021.05.07.
Intézetünk legújabb projektje keretében szeretné közelebb hozni egymáshoz a jogi oktatás résztvevőit, egy új platformot kívánunk biztosítani legkiválóbb szemináriumi előadóink számára, valamint a párbeszéd lehetőségét, amely nem csak a választott kutatási téma kapcsán, de a jogászképzés tekintetében is izgalmas lehet.
A Hídprogramban lehetőséget teremtünk tehetséges hallgatóinknak, hogy a nagyközönség elé tárhassák kutatásaikat, előadásaikat, hogy rávilágíthassanak olyan témákra, amelyek foglalkoztatják őket jogi tanulmányaik során, elmondhassák, hogy ez akár joghallgatói szempontból, akár fiatal felnőttként miért fontos, valamint az oktatói oldalt is meghallgatjuk, miért és hogyan érdemes ezeket a problémákat vizsgálni a jogászképzés keretein belül.
A Hallgatói-Oktatói Hídprogram havi rendszerességgel teremt platformot a hallgatói-oktatói diskurzus kialakulására, amelyre a szemináriumi keretek között az időbeli korlát és a csoportjelleg miatt nincs lehetőség. Az intézeti kollégák azt tapasztalták az utóbbi időben, hogy rengeteg rendkívül lelkes hallgató vizsgál olyan témaköröket szemináriumi esszéírás és prezentáció kapcsán, amelyekről fontos lenne beszélni, diskurzust folytatni, továbbá fontos lenne megérteni a hallgatói témaválasztás motivációját is. A Hídprogram ezért jött létre, hogy összekösse a hallgatói és oktatói nézőpontot egy-egy adott tantárgyi témakör kapcsán, mélyrehatóbban vizsgálva a felmerülő kérdéseket, így elindítva egy közös gondolkodást, és platformot teremtve tehetséges hallgatóinknak, hogy mind hallgatótársaik, mind az érdeklődők szemét felnyissák kutatásaikkal, előadásaikkal, vitaindító kérdéseikkel.
A negyven perces videók reményeink szerint a jövőben is minden hónap első péntekén jelennek meg az Összehasonlító Jogi és Jogelméleti Intézet YouTube-csatornáján, de minden felvétel elérhető lesz a weblapról (www.ojji.u-szeged.hu) és a Facebook (https://www.facebook.com/osszehasonlitojogiintezet) valamint Instagram (www.instagram.com/szteajtkojji) oldalunkról is.
Úgy gondoljuk, fontos, hogy a kurzusaink kapcsán tárgyalt témákról ne csak tankönyvi szárazsággal beszéljünk, helyezzük az aktualitás medrébe, hallgassuk meg hallgatóinkat, miért olyan fontos számukra az adott kutatási terület, milyen oldalról közelítenek egy kérdéshez, miért fontos ez személyesen a számukra, és miért fontos, hogy a joghallgatók és kortársaik elgondolkozzanak az adott kérdésen. Bár a hídprogram leginkább a hallgatói kreativitásra, a hallgatói megközelítésekre fókuszál, természetesen oktatói szemszögből is fontos vizsgálnunk a felmerülő kérdéseket, valamint a témakörök tanításmódszertanát, hiszen adott esetben, és (amint az az első videóban is érzékelhető lesz) a beszélgetés nem csak arra fókuszál, ami a vizsgált problémakör maga, hanem arra is, hogy a jogi oktatásba hogyan lehet mélyrehatóan beemelni ilyen jellegű vitákat, diskurzusokat.
Az első Hallgatói-Oktatói Hídporgram rendhagyó volt olyan szempontból, hogy az oktatói oldalon egy meghívott előadó foglalt helyet.
- Hallgatói-Oktatói Hídprogram
Nagyon köszönjük az első program meghívott oktatójának, hogy vállalta a felvételt és hogy ilyen remek gyakorlati tanácsokkal látta el hallgatónkat, gyakorlatilag egy kész témavezetést nyújtott a videó során az előadó hallgató számára.
Meghívott vendégünk az első videóban az oktatói oldalon Prof. Dr. Bencze Mátyás volt, egyetemi tanár, a Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának dékánhelyettese, a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa, több országos így pl. A büntetéskiszabás területi jellemzőit feltáró Kúriai együttműködésen alapuló kutatás vezető kutatója, A magyar jogrendszer reakcióképességét vizsgáló kutatás résztvevő kutatója. Szakterületei az ítélkezéselmélet, a jogalkalmazás jogszociológiája, evolúciós jogelmélet, összehasonlító jog. Ezúton is még egyszer köszönjük szakértelmét, meglátásait, részvételét a Hídprogramban.
A Hídporgram első előadója Bibok Ágnes joghallgató (SZTE ÁJTK), aki A jogalkotás szociológiája c. előadásával a Jogszociológia kurzuson remekelt, azonos témában íródott szemináriumi esszéje pedig azóta már publikálásra került a Comparative Law Working Papers hasábjain (https://www.ojji.u-szeged.hu/images/dokumentumok/CLWP/Bibok_jogszoc.pdf) .
Ágnes példájával is buzdítanánk hallgatóinkat arra, hogy lelkiismeretes kutatómunkával és nyitott, érdeklődő attitűddel készüljenek előadásaikra, esszéikre akár a ’száraz’ tankönyvi anyag feldolgozása során is, hiszen ha megvan a motiváció és az elhivatottság, ilyen remek dolgok születnek, és ilyen remek lehetőségek várnak a legkiválóbb szegedi joghallgatókra.
Az első videó 2021. május 7-én, a hónap első péntekén kerül fel a fent említett platformokra.