2020.09.07.


Két kollégánk 2020. szeptember 1-jén beült az iskolapadba, számukra már elkezdődött a félév: Baranyi Emese PhD ösztöndíjas és Patyi Zsófia tanársegéd az SZTE TEAM által szervezett Tanításmódszertan tréning első napjával indították az idei őszt. A tréningre több különböző karról érkeztek az oktatók, az első napot aktív és közös munkára épülő saját élményű tanulás jellemezte. Tanársegédünk rövid beszámolója következik.

“Játékos feladatok és saját tapasztalatok útján fedeztük fel, hogy a nézőpontváltás mennyire fontos az oktatásban, hogy a kétoldalú kommunikáció hatalma mennyire előre tudja lendíteni a tanulási folyamatot. A frontális előadások korszaka lejárt, a közös munka és az interakció visz minket előre. A csoportmunka során felidéztük, miért is emlékszünk vissza legkedvesebb tanárainkra, miben voltak jók, melyek azok az oktatói tulajdonságok, amelyek nélkülözhetetlenek az oktatás során. Külön élmény volt számomra a felismerés: a legpozitívabb oktatómként a gimnáziumi magyar tanáromat emeltem ki, amikor megkérdezték, miért rá emlékszem szívesen, miben volt más, mint a többiek, tudtam a választ: egyénre szabott visszajelzést kaptam az esszéimre, rámutatott arra, hogyan javíthatom ki a hibáimat, nem csak értékelt, de jobbá akart tenni. Akkor jöttem rá, hogy oktatóként az esszéíróimmal én is ugyanezt csinálom. Úgy gondolom, ha ráírok egy hármast a beadandóra, az senkinek sem jó: a hallgató nem érti, miért kapja, vagy felháborodottan reklamál, vagy elfogadja, mert nem is akar jobb lenni, és így menetel végig. Ha viszont ráírom, hogy ez most hármasra áll, de ha ezt és ezt javítod benne, jobb is lehet, mindenki jól jár. Valóban tanítottam nekik valamit, valóban fejlődnek és jobbak lesznek az odafigyelés és az értő kommunikáció által.”

Farkas Éva tréningvezető számtalanszor emlékeztetett minket arra is, hogy az oktatás célját, a hallgató kompetenciafejlődését soha sem szabad szem elől téveszteni, ez a legalapvetőbb kiindulópont, valójában ez kell legyen az oktatásunk alapköve.

A tréning célja, hogy a résztvevők oktatói munkájukban (a tanítási-tanulási folyamat során) a hallgatót és az ő kompetenciafejlődését tekintik elsődleges fontosságúnak, továbbá hitelesen és meggyőződéssel képviselik és alkalmazzák a hallgató- és tanulásközpontú, TEA megközelítést. A teljes szemléletváltással járó képzés sokkal inkább a hallgatóra és a személyes fejlődésre fókuszál.

A képzésen résztvevő kollégáink eddig is, de a jövőben még inkább törekedni fognak arra, hogy átadják az új szemléletet Intézetünk minden tagjának, ezzel is segítve az oktatás folyamatát, a hallgatói-oktatói kapcsolat legmegfelelőbb kialakítását egy gördülékenyebb, hatékonyabb, célratörőbb és kompetencia-központú oktatás reményében.